Göteborg-Frederikshavn

Drog alltså över med en av Stena Line-färjorna igår från Göteborg till Frederikshavn, Danmark med Annica och Malin. Klockan nio gick färjan, så jag fick gå upp så tidigt som 06.00 för att hinna göra mig i ordning och ta mig in till Göteborg. Vid några minuter över sju gick bussen som tog mig in till centralen där jag mötte upp Annica och Malin. Därifrån tog vi en spårvagn fram till där färjorna gick. Vi var i god tid och fick därför sitta en stund i en soffa och slappa innan vi fick gå på färjan. Vid nio gick vi på och hade då tre timmar på oss innan vi skulle gå i land i Danmark. När vi kom ombord bjöds vi på en varsin hallonsmoothie och med dem traskade vi runt på hela färjan och tog massor av bilder. Vid ungefär halv elva bestämde vi oss för att gå och äta frukostbuffé (som ironiskt nog kostade mer än vad biljetterna till färjan gjorde). Det var jättefint uppdukat med nybakt bröd, färsk frukt, många olika sorters fil och yoghurt, många sorters flingor och crunch, solrosfrön och andra frön och hallon och blåbär. Supergott! Efter att ha ätit av frukosten gick vi över till "lunch-sidan" för omgång två! Där fanns bland annat någon äggröra, pannkakor, korv, bacon, köttbullar och potatis. Jag tog typ av allt - huff vad det inte passade bra tillsammans alltså, haha. Till frukosten drack jag apelsinjuice och till lunchen tog jag cola. Till efterrätt gjorde vi våra egna mjukglassar med fyra olika sorters strössel och fyra olika sorters söta såser. Vi satt kvar i restaurangen i över en timme och bara åt, pratade och hade det mysigt. När vi hade ätit färdigt så gick vi runt en stund till och gick bland annat ut på däck där det blåste fruktansvärt kallt, men vi insisterade ändå på att vara ute ett tag och ta några hoppbilder längst bak på båten (...som egentligen har ett namn som jag inte vet om, hehehh). Vi drog även in i affären där Annica äntligen fick köpt sina kära lakritspingviner (som från början faktiskt var hela anledningen till att vi åkte dit, haha).

Vid klockan tolv gick vi i land i Frederikshavn. Vi hade egentligen inte några riktiga planer för dagen utan tog det mest som det kom. Vi gick runt på gatorna som bara låg en liten bit från hamnen och kollade in i väldigt många olika affärer, mest klädaffärer. Tillslut började vi prata om att kanske gå och bowla eller någonting, men vi visste inte om det fanns någon bowlinghall i närheten. Så vi gick en gata fram och rätt som det var såg jag en stor skylt där det stod "Bowling". Himla tur alltså. Så vi gick dit för att spela i en timme - vilket nog blev lite längre eftersom det bara strulade hela tiden för oss och vi till och med fick byta bana vi ett tillfälle. Jag sög, riktigt mycket. Haha. Men det var kul ändå. Efter bowlingen gick vi och kollade runt ett tag till i affärer, och sedan blev vi hungriga och letade upp ett ställe att äta på. Vi blev kvar där ett tag och satt och kollade på musikvideos typ. Tillslut bestämde vi oss till att gå tillbaka till hamnen där vi skulle ta fäjan tillbaka vid åtta, men klockan var inte mycket mer än halv sju, så vi blev sittande där inne ett tag. Annica blev snabbt rastlös och gick tillbaka hela vägen in till stan igen för att köpa lite frukt som hon och Malin ville ha, medan jag och Malin stannade kvar inne i värmen. Det var så sjukt kallt ute. När Annica kom tillbaka så stökade vi runt lite och tog några kort innan annat folk började dyka upp. Vid åtta gick vi ombord på färjan och hamnade snabbt i ett par mysiga stolar vid ett fönster där vi satt i ett bra tag och bara pratade. Efter ett tag blev vi hungriga igen och gick och köpte jättegoda räkmackor! Sedan blev vi sittandes kvar i den mysiga soffan i cafét fram till dess att färjan gick i land i Göteborg vid 23.15 igen. Där plockade Malins pappa upp oss och körde hem oss, så slapp vi ta spårvagn och buss igen. Jag tror inte ens att det gick några fler bussar vid den tiden? Jag var i alla fall hemma igen vid kvart i tolv. Det blev en väldigt lyckad och rolig dag! Vi har redan börjat snacka om att dra dit snart igen och besöka något stort äventyrsbad eller något, haha. Usch vad kul det skulle vara. Och den gången ska jag inte vara nypiercad heller, lovar jag!.. :)


Väntar på att få gå på färjan...

Annica taggar sönder!

På väg ombord.

Jag och Annica är jättefina i spegeln inne vid toaletterna, jaah.

Mysigt!

"Kom och dra i min spak", typ.







Så skön bild, haha!


I affären.

Helt klart godaste frukosten!





Strike a pose!




Lycklig!

Nere i vattnet var det väldigt skumt.

Söööött!


I land! Världens längsta walk.

Vi hittade en jättefin telefonkiosk, aah.

Bowling!


Väntar på att få åka hem.






Canon Eos 5D Mark II + 50mm f/1.4 USM

Resor |
Upp